12 uczniów klasy I wzięło udział w ekologicznym konkursie plastycznym pod hasłem „Misja: Czyste powietrze”. Ich zadaniem było w interesujący i twórczy sposób pokazać problem smogu, jego wpływ na zdrowie lub promować aktywne działania na rzecz czystego powietrza. Organizatorem Konkursu była Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy realizujący projekt Edukacyjnej Sieci Antysmogowej.
Zajęcia edukacyjne „Planeta kontra tworzywa sztuczne” w klasach I – VII związane z obchodami Dnia Ziemi
„Miasteczko Ekomoko” - e-lekcja o zanieczyszczeniach powietrza w klasie IIIb i II
Poprzez gry i zabawy uczniowie utrwalili sobie:
* czym jest smog i skąd się bierze w powietrzu,
* jakie są główne źródła zanieczyszczeń powietrza w Polsce,
* jak smog wpływa na zdrowie i jak się przed nim chronić,
* jak dbać o czyste powietrze i co robić, aby ograniczyć powstawanie smogu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE W KLASIE I
Uczniowie klasy I uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Co wisi w powietrzu?”. Dowiedzieli się z czego składa się powietrze oraz jak się chronić przed smogiem. Poznali przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, jak mierzyć zanieczyszczenie powietrza oraz ekologiczne sposoby ogrzewania domów. Następnie wykonali rysunki „Jak dbać o czystość naszej planety?”.
Zajęcia edukacyjne w klasie VIII – Wygrajmy ze smogiem
Zajęcia edukacyjne w klasach IIIa, Va i VI na temat efektu cieplarnianego, jego konsekwencji oraz wzajemnych relacji między działalnością człowieka a nasilającym się efektem cieplarnianym
Realizacja e-lekcji w klasach III, IV a, VI i VII
Realizacja e - lekcji „Wygrajmy ze smogiem” i „Smog City” w klasie V
Realizacja e- lekcji „Pogromca Smogu” w klasie II b
30 marca 2023 r. Laura Marszałek, Emilia Sokołowska oraz Xavier Barton uczestniczyli w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Antysmogowej – Konkursie Wiedzy o Powietrzu i Zmianach Klimatu. Celem tej olimpiady jest popularyzacja wśród uczestników Olimpiady wiedzy o powietrzu, jego zanieczyszczeniach i zmianach klimatu, aktywizacja do podejmowania działań na rzecz czystego powietrza, wzbudzenie zainteresowania uczniów tematyką ekologiczną i motywacji do stałego pogłębiania wiedzy i działania na rzecz czystego powietrza oraz rozpowszechnianie bezpiecznego korzystania z narzędzi cyfrowych w edukacji. Naszym reprezentantom gratulujemy osiągniętych wyników.
E - lekcje „Wygrajmy ze smogiem” w klasie IV b i „SMOG Lab. Zmierz się ze smogiem” w klasie VII
ZAJĘCIA EDUKACYJNE W KLASIE IIa
Uczniowie klasy IIa uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Co wisi w powietrzu?”. Dowiedzieli się z czego składa się powietrze oraz jak się chronić przed smogiem. Poznali również przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, jak mierzyć zanieczyszczenie powietrza oraz ekologiczne sposoby ogrzewania domów. Zajęcia zakończyły się wspólnym rozwiązaniem testu, który został zaliczony na 100 %. BRAWO! Natomiast na kolejnych zajęciach uwalniali się od niebezpiecznych pyłów i związków chemicznych zawartych w smogu, omijali złe smogowe potwory i sadzili drzewa w interaktywnej grze „Pogromca Smogu”.
Uczniowie klasy VI i VII zrealizowali kolejną e-lekcję Edukacyjnej Sieci Antysmogowej „Wygrajmy ze smogiem”.
Co zrobić, by pokryte smogiem miasteczko stało się czyste i przyjazne mieszkańcom? Odpowiedź na to pytanie uczniowie klas 4 a i 4 b szukali, rozwiązując interaktywne zadania z e-lekcji pt. „Smog City”. Razem z bohaterami Smog City Olgą i Leonem wymieniali kopcące piece w miasteczku i budowali nowe ścieżki rowerowe. Sprawdzili dokładnie, czego nie wolno wrzucać do pieca i jakie są skutki palenia śmieci. Dowiedzieli się również, jak smog wpływa na zdrowie i jak się przed nim chronić. Brudne Smog City dzięki ich staraniom zmieniło się w ekologiczne i przyjazne mieszkańcom Eko City!
„Co wisi w powietrzu?”
Uczniowie klasy IIB uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Co wisi w powietrzu?”. Dowiedzieli się z czego składa się powietrze oraz jak się chronić przed smogiem. Poznali również przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, jak mierzyć zanieczyszczenie powietrza oraz ekologiczne sposoby ogrzewania domów. Zajęcia zakończyły się wspólnym rozwiązaniem testu, który został zaliczony na 86%. BRAWO!
„Coś wisi w powietrzu”
Uczniowie klasy VI również uczestniczyli w e-lekcji, podczas której poznali przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, jak mierzyć zanieczyszczenie powietrza oraz ekologiczne sposoby ogrzewania domów. Lekcja zakończyła się testem sprawdzającym poziom zdobytej wiedzy - zaliczonym na 100% - brawo!
„Coś wisi w powietrzu”
Uczniowie klasy IVa uczestniczyli w e-lekcji, która w formie zabawy zapoznała ich z problemem zanieczyszczenia powietrza i jego przyczynami. Lekcja zakończyła się testem sprawdzającym poziom zdobytej wiedzy - zaliczonym na 100% - brawo!
Uczniowie klasy VII uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Wstrzymaj oddech. SMOG-talk!” Na zajęciach poruszone zostały następujące zagadnienia:
Na zakończenie uczniowie wspólnymi siłami rozwiązali test podsumowujący.
Uczniowie klasy III uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Co wisi w powietrzu?”. Dowiedzieli się jak się przekonać, że powietrze jest, skoro go nie widać, z czego składa się powietrze oraz jak się chronić przed smogiem. Poznali również przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, jak mierzyć zanieczyszczenie powietrza oraz ekologiczne sposoby ogrzewania domów. Zajęcia zakończyły się wspólnym rozwiązaniem testu, który został zaliczony na 100%.
Już od kilkunastu lat 14 listopada świętujemy w Polsce Dzień Czystego Powietrza. Akurat w chłodny jesienny dzień, kiedy palimy w piecach i wskaźniki zanieczyszczenia powietrza w wielu miejscach kraju są mocno alarmujące… To tylko pozorny paradoks, bo nadchodzące święto to właśnie doskonała okazja, by przemyśleć, co jeszcze teraz, dziś, każdy z nas może zrobić dla poprawy jakości powietrza. Z tej właśnie okazji uczniowie klasy III i IV b uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Co wiemy o smogu?”, w których wykorzystano zestaw materiałów Edukacyjnej Sieci Antysmogowej.
SMOG – podstawowa wiedza
Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmu o projekcie ESA
Link do strony internetowej projektu:
https://esa.nask.pl/o-projekcie
Koordynatorzy ESA w szkole – Katarzyna Lewoń, Agnieszka Zawadzka